Sosiaalinen media luo mahdollisuuksia ja murheita markkinoitiin
Sosiaalisen median valloittama maailma on tuonut yrittäjyyteen suuria muutoksia. Etenkin markkinointi on somen myllerryksessä kehittynyt uusille urille. Sosiaalisen median synnyttämät työkalut mainonnan kohdentamiseen juuri tarkkaan määritellylle kohderyhmälle on avannut uusia mahdollisuuksia erikoistuneemmillekin yrityksille, joiden asiakaskunta saattaa olla pieni ja hajanainen. Yritykset pystyvät markkinoimaan tuotteitaan ja palveluitaan hyvin edullisesti, joskus jopa täysin ilmaiseksi.
Samaan aikaan monessa yrityksessä kuitenkin tuskaillaan ja raavitaan päätä uusien markkinointityökalujen kanssa. Pitääkö Instaan postata julkaisu kolmesti viikossa algoritmien miellyttämisen vuoksi vai katoaako seuraajat liiallisen ”spämmin” takia? Pitäisikö luoda sisältöä Tiktokiin vai riittääkö Google ja Facebook? Mitä tarkoittaa CPC, CPM ja engagement rate?
Turun AMK:n Kuluttajakiertotalouden osaamisalusta -hanke pyrkii helpottamaan kiertotalouden palveluiden ja mahdollisuuksien löytämistä ja lisäämään näiden palveluiden näkyvyyttä. Hankkeen osana haastateltiin pienyrittäjiä Turun alueella ompelimoiden, verhoomojen, puuseppien ja suutareiden toimialoilla. Haastatteluissa kartoitettiin yrittäjien mielipiteitä ja näkemyksiä tuotteiden elinkaarten pidentämisessä. Markkinoinnin osalta usean yrittäjän kohdalla nousi esiin ajatuksia ja huomioita nykyisistä markkinointikanavista ja välineistä.
Vaikka etenkin pienyrittäjien kohdalla perinteinen puskaradio pitää edelleen vahvasti pintansa, suuri osa markkinoinnista tapahtuu haastateltujen yrittäjien mukaan nykyään sosiaalisessa mediassa. Perinteiset kanavat kuten lehti- ja radiomainokset ovat jääneet tehokkuudessaan ja relevanttiudessaan uusien välineiden jalkoihin.
Osa yrittäjistä kuitenkin huomioi, että vaikka somen välityksellä markkinointia pystyy toteuttamaan rahassa mitaten halutessaan hyvinkin edullisesti tai jopa kuluitta, somen ylläpitämiseen käytetty aika ja työmäärä ovat etenkin yksin yrittävillä pois tehdystä työstä. Useammalle yrittäjälle somen kanavat toimivatkin vain ikään kuin portfoliona työhistoriasta.
Sosiaalisen median ja muiden digitaalisten kanavien avulla markkinointiin liittyy valtava määrä tarvittavaa tietotaitoa. Osalle yrittäjistä tämä luo omat haasteensa.
”(Asiakkaiden) saavuttaminen hankalaa, kun se on paljon tuolla nettimaailmassa, niin siinä pitäisi olla aika ekspertti. Itsellä ei oikein riitä esimerkiksi Google-optimointeihin tietotaito ja ehkä halukaan lähteä niitä opettelemaan. Somessakin pitäisi olla koko ajan.”
Vaikka sosiaalinen media on avannut valtavan määrän potentiaalia uusien asiakasryhmien löytämiseen, usein myös varsin edullisesti ja tehokkaasti, some-kanavien ylläpito ja niiden maailmassa luoviminen vaatii kuitenkin aikaa ja panostusta yrittäjältä itseltään. Monella yksinyrittäjällä on jo valmiiksi monta rautaa tulessa ja sosiaalisen median markkinoinnin lisääminen tähän yhtälöön ei ole aina helppoa. Ehkä lehtimainosten aikana markkinointi on ollut yrityksille yksinkertaisempaa, mutta markkinoinnin painottuminen sosiaaliseen mediaan on tullut jäädäkseen.
Timo Heikkilä