Yrittäjille asiakastyytyväisyys näkyy kuluttajien jatkuvana haluna korjata tuotteita
Kuluttajakiertotalouden osaamisalusta -hanke helpottaa kiertotalouden palveluiden ja mahdollisuuksien löytämistä ja lisää kiertotalouden palveluiden näkyvyyttä. Yksi osa hankkeen työtä on selvittää elinkaaren pidentämiseen keskittyvien yrittäjien ajatuksia, sillä heillä on iso rooli tuotteiden elinkaaren pidentämisessä.
Haastattelimme kesän 2022 aikana seitsemää paikallista yritystä Turun seudulla. Kohdeyrityksinä olivat ompelimot, suutarit, verhoomot ja puusepät. Haastattelun perusteella yrittäjillä riittää töitä. Koronapandemian alku oli liiketoiminnan kannalta epävarmaa, mutta kotona vietetty aika lisäsi asiakkaiden korjausintoa niin kalusteissa kuin tekstiileissä. Osalla yrittäjistä on jopa kuukausien jonot, ja esimerkiksi ompelimoilla kesän sesonkiaika pitää kiireisenä.
Kiireestä huolimatta yrittäjille tärkeintä on asiakastyytyväisyys, ja tämän me huomasimme haastattelutilanteissa. Hyvä palvelu ja laadukas työnjälki kannustavat kuluttajia korjaamaan ja huoltamaan tuotteita myös jatkossa, sillä kyseessä ei ole päivittäinen palvelu.
Osaa kiirettä selittää kasvava korjausbuumi: vanhemman sukupolven lisäksi myös nuoret ovat kiinnostuneita pidentämään tuotteiden elinkaarta. Korjausbuumi näkyy kasvavissa määrin yrittäjien arjessa: materiaalien hoito-ohjeita kysytään paljon enemmän, mutta kuluttajat ovat kiinnostuneita korjaamaan tuotteita myös kotoa käsin.
Vaikka kuluttajat ovat kiinnostuneita huoltamaan tuotteita, käsityön hintaa ei aina ymmärretä. Yrittäjiä vaivaavat asiakkaat, joilla on vääristynyt käsitys tuotteen valmistukseen käytettävästä ajasta, materiaalikustannuksista sekä työn hinnasta. Käsityönä valmistettujen tuotteiden hintoja verrataan helposti massatuotteisiin ja korjauspalvelun hintaa tuotteen alkuperäiseen hintaan. Esimerkiksi farkkujen lahkeiden lyhentäminen on tuotteen alkuperästä riippumatta aina sama. Valmiin tuotteen lisäksi palvelun hintaan kuuluu materiaalikustannukset, liiketilan vuokra sekä yrittäjän palkka.
Yhteistä kaikilla haastatelluilla yrittäjillä on ylpeys omaa yritystoimintaa kohtaan. Ylpeyden aiheiksi nousivat muun muassa vastuullisuus, eettiset valinnat sekä asiakastyytyväisyys. Yritystoiminnan sekä oman ammattitaidon jatkuva kehittäminen koettiin myös tärkeäksi. Yrittäjät arvostivat heidän mielipiteidensä kysymistä, sillä yritystoiminnan taustalla olevat asiat eivät ole osa asiakaspalvelutilanteita. Hanketta varten opiskelijat saivat arvokasta tietoa ja hanketta on näin hyvä jatkaa eteenpäin. 😊
Annika Markuksela ja Minna Harju
Turun ammattikorkeakoulu toteuttaa työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa Kuluttajakiertotalouden osaamisalusta -hanketta yhteistyössä CoReorientin ja Infinen kanssa. Hankkeen tuloksena syntyy monipuolinen digitaalinen osaamisalusta, jonka avulla kuluttajat löytävät yrityksiä sekä tapoja itse korjata, huoltaa ja kunnostaa omia kalusteita, kenkiä ja tekstiilejä. Haastatteluja tekivät kesällä 2022 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat Annika Markuksela, Minna Harju sekä Timo Heikkilä.